چگونگی ضدعفونی سالن پرورش اردک و غاز

پیشگیری بهتر از درمان، قبل از ورود جوجه ها به سالن ضدعفونی حتما انجام شود. ضدعفونی سالن پرورش اردک و غاز در جلوگیری از گسترش میکروارگانیسم ها و از بین بردن آن ها بسیار موثر است. اثر مواد ضدعفونی کننده با وجود ضایعات و مواد عالی از بین می رود. برای ضدعفونی باید از مواد ضدعفونی کننده وسیع الطیف استفاده شود. مواد ضدعفونی کننده کف زا زمان تماس را افزایش می دهد و اثر بخشی ماده ضدعفونی کننده را بیشتر می کند. گرم کردن و افزایش رطوبت سالن اردک و غاز نیز کارآیی مواد ضدعفونی کننده را افزایش می دهد.

ضدعفونی سالن پرورش اردک و غاز چگونه انجام میشود

در انتخاب مواد ضدعفونی کننده باید به موارد زیر توجه کرد:

۱ – قدرت میکروب کشی آن زیاد و بر طیف گسترده ای از میکروارگانیسم ها تاثیر ضدعفونی کننده داشته باشد.

۲ – غلظت ضدعفونی کنندگی آن ها مناسب و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

۳ – برای انسان و پرندگان زیانی نداشته باشد و به محیط زیست آسیب وارد نکند.

۴ – خوب در آب حل شود.

۵ – ارزان و فراوان باشد.

معمولا در نام مواد ضدعفونی کننده از یکی از دو پسوند زیر استفاده شود:

Cidial که به معنی کشنده است.

Stat که به معنی متوقف کننده رشد است.

مثلا Bacteriocidial به معنی باکتری کش است و Coccidiostat به معنی جلوگیری کننده از رشد کوکسیدیاها می باشد. مواد ضدعفونی کننده مناسب باید از نوع کشنده میکروارگانیسم ها باشند در بازار مواد ضدعفونی کننده در انواع گوناگون تجاری وجود دارد اما لازم است در خصوص هریک به ماده موثر ضدعفونی کننده توجه شود.

 

انواع مواد ضدعفونی کننده اردک و غاز

۱ – کروزول و اسید کرسیلیک : کروزول یا متیل فنل ماده ای زرد مایل به قهوه ای است که پس از حل شدن در آب به رنگ شیری در می آید و به آن کرولین می گویند. این ماده برای ضدعفونی کف و حوضچه های ضدعفونی سالن پرورش اردک و غاز استفاده می شود.

۲ – ترکیبات کلر دار آلی : این ترکیبات در آب ایجاد کلر آزاد می کند و به شکل پودر یا مایع اند که در حضور مواد آلی اثر خود را از دست می دهند و اثر خورندگی آن ها نیز کمتر می شود . اما برای ضدعفونی به زمان بیشتری نیاز دارند.

۳ – ترکیبات چهارتایی آمونیوم : این ترکیبات عبارت است از یون های با بار مثبت (کاتیونیک) هستند که بدون بو و شفاف اند و عمدتا متحرک نیستند. این ترکیبات در آب حل می شوند اما در جاهایی که ترکیبات صابون یا مواد با یون های منفی (آنیونیک) موجود باشد نمی توان از آن ها استفاده کرد.

۴ – اسیدهای آلی : این اسیدها به علت کاهش PH آن ها به کمتر از PH = 4/5 خاصیت ضدمیکروبی دارند، اثر خورندگی ندارند و به خوبی در آب حل می شوند. برای این منظور معمولا از محلول اسید فرمیک یا اسید پروپیونیک در آب استفاده می شود.

۵ – حشره کش ها : معمولا” از ترکیبات فسفات های آلی و مشتقات آن ها استفاده می شود که برای حیوانات از جمله اردک و غاز بسیار خطرناک می باشند.

۶ – ضدعفونی با گاز فرمالدئید : برای ضدعفونی با گاز فرمالدئید از محلول فرمالین ( با غلظت ۴۰ درصد ) یا شکل جامد آن که پارافرمالدئید نامیده می شود می توان استفاده کرد. اگر مایع باشد می توان اقدام به محلول پاشی در سالن و محوطه سالن پرورش اردک و غاز نمود. برای این کار می توان از محلول ۱۰ درصد فرمالین با آب استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *