راهکار های مهم برای پرورش بوقلمون

محیط و شرایط لازم برای پرورش بوقلمون

دما مناسب برای پرورش بوقلمون

جوجه یک روزه بوقلمون در هفته های اول زندگی قادر به تطابق کامل بدن با شرایط حرارتی محیط اطراف نیست و به سیستم های حرارتی سالن وابسته است تا حرارت بدن را حفظ کنند پس باید فضا را به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز کنید.

اگر از هیتر استفاده می کنید باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد و اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می شود در روزهای اول جوجه ها نبایداز آن دور شوند چون ممکن است سرما بخورند پس دور دستگاه مادر حصاری بکشید تااز آن دور نشوند.

دما در هفته های مختلف بایدبه قرار زیر باشد:

در ابتدای پرورش بوقلمون دما باید در حدود ۳۴ الی ۳۶ درجه سانتی گراد باشد و رفته رفته دما را کاهش دهید یعنی دما در اواخر هفته اول باید ۳۲ درجه سانتیگراد در هفته دوم ۲۹ ، هفته سوم ۲۶ ، درهفته چهارم ۲۴ درجه سانتی گراد ، هفته پنجم ۲۱ درجه سانتی گراد و ازهفته ششم تا پایان دوره دما نباید کمتر از ۱۸درجه سانتی گراد باشد.

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون :

فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد:

در هفته اول ۳۰جوجه درهر متر مربع، در هفته دوم تا چهارم تعداد ۲۰ جوجه، درهفته پنجم و ششم تعداد ۱۰ جوجه، درهفته هفتم و هشتم تعداد ۸ جوجه،در هفته نهم تا دوازدهم تعداد ۵ عدد ودر هفته سیزدهم تا بیستم تعداد ۲-۳ بوقلمون درهر متر مربع پرورش داده می شوند.

مقدار نور برای پرورش بوقلمون در فضای باز:

برای پرورش بوقلمون شدت نور و رنگ نور هر دو تاثیر دارد . نورقرمز و سبز هردو اثر خوبی ازنظر رشد نسبت نور سفید دربوقلمون ها دارند. استفاده ازنور آبی،به مدت ۲۴ ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد.

طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون در فضای باز به نژاد و طرز نگهداری و سن فرستادن آنهابه کشتارگاه بستگی دارد:

در ۴۸ ساعت اول در تمام مدت شبانه روز درسالن نگهداری جوجه بوقلمون ها باید از نور استفاده کرد.اما همانطور که در نمناک اشاره کرده ایم پس از عادت کردن جوجه بوقلمون هابه خوردن وآشامیدن به مرورنور را باید کم کرد و به ۱۴ الی ۱۸ ساعت رساند. شدت نور نیز اهمیت دارد و معمولاً در۴۸ ساعت اول باید ازنور شدید تر و سپس ازنور ضعیف تر استفاده نمود.

۶-۲۲ هفتگی باید ازنور با شدت کم و به مدت ۱۴ ساعت استفاده نمود . در ۲۲-۳۰ هفتگی مدت روشنایی روز باید ۱۰-۱۲ ساعت باشد .

تهویه و رطوبت مورد نیاز برای پرورش بوقلمون:

جوجه بوقلمون برای رشد به هوای تازه و تمیز نیاز دارد بنابراین بهتر است با استفاده ازپنجره های تهویه ای و هواکش های برقی تهویه را کنترل کرد اما نباید تهویه سبب سرد شدن سالن شود. برای هر مترمربع آشیانه، حداقل یک دهم مترمربع پنجره در نظر گرفته شود.

وجود رطوبت درداخل سالن و هرگونه بوی نامناسب دلیل ازنشانه های نقص تهویه است. سالن نگهداری جوجه ها باید خشک باشد اما اگر خشکی هوا بیش ازحد باشد رشد پرها کم می شود. رطوبت سالن باید حدودا ۶۵ الی ۷۰ درصد باشد تا هوای سالن خشک و گرد و خاکی نشود.

راهکار های پرورش بوقلمون

میزان رطوبت سالن پرورش بوقلمون

بستر کف سالن پرورش بوقلمون:

برای پرورش بوقلمون باید به بستر کف سالن توجه کنید زیرا وزن زیاد این پرنده، مخصوصا در نژاد های بومی اصلاح شده، موجب فشار بسیار زیادی به پای پرنده می شود پس باید بستر برای پرورش بوقلمون نرم و مناسب باشد. بستر های متفاوتی در نقاط مختلف با توجه به شرایط اقلیمی منطقه مانند پوشال، کلش، خاک اره، رول های مقوایی، کاغذ (روزنامه)، ماسه و… پیشنهاد می شود.

پیشنهاد می شود برای بستر از پوشال نراد به ضخامت حداقل ۷ سانتیمتر استفاده کنید زیرا این بستر نرم و جاذب رطوبت است و به علت اندازه آن، بوقلمون نمی تواند آنرا بخورد.

اما بستر های دیگر مانند ماسه را نمی توان درست ضدعفونی کرد و این بستر رطوبت را بخوبی جذب نمی کند؛ خاک اره بدلیل کوچک بودن و مصرف توسط پرنده مشکلاتی بوجود می آورد. کاغذ یا مقوا جاذب رطوبتی خوبی نیستند و بدلیل ضخامت کم همیشه سرد و سفت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *