سود تولید مرغ در جیب واسطه‌ها

در نیمه اول سال افزایش قیمت مرغ در کرمان نسبت به دیگر نقاط کشور گلایه شهروندان را به دنبال داشته است. همین موضوع سبب شد مسئولان استانی در جلسه‌های مختلف تنظیم بازار راهکارهایی را برای قیمت‌گذاری مناسب و کاهش قیمت مرغ پیشنهاد دهند. این نوسانات قیمت مرغ در چند ماهه‌ اخیر مسئولان را بر آن داشت تا قیمت را گام به گام کاهش دهند. اما هنوز استان در تولید این محصول با مشکلاتی مواجه است.


یکی از شهروندان کرمانی گفت: باید کمبود گوشت مرغ در بازار کرمان تامین شود تا نرخ این محصول به قیمت تعادلی برسد؛ همچنین مراکز عرضه‌کننده گوشت باید نرخ مصوب را رعایت کنند. «علی مکارم» افزود: باید بر قیمت‌ها نظارت شود. کنترل قیمت‌ها در بازار بر عهده سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف است؛ همچنین باید قیمت مرغ روی بسته‌بندی درج شود تا گران‌فروشی مرغ شکل نگیرد.

هزینه‌های تولید مرغ بالاست
یکی از تولیدکنندگان مرغ گفت: هزینه‌های تولید مرغ بالاست. از سوی دیگر هزینه‌های انرژی نیز افزایش یافته است که همه این‌ها روی تولید تاثیرگذارند. خوراک مرغ نیز شامل ارزن و سویاست که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و این ارز دولتی قیمتش پایین است؛ بنابراین سود افزایش قیمت مرغ در کرمان به واسطه‌هایی می‌رسد که مرغ را از استان خارج می‌کنند. «علی شهدادی» افزود: دلالان در صنعت مرغ استان ورود کرده‌اند. آن‌ها مرغ را با قیمت پایین از تولیدکننده می‌خرند. در حالی که باید مرغ تولیدشده مستقیم به خریدار فروخته شود تا آن را به مراکز فروش، عرضه کند. وجود یک زنجیره‌ بین تولیدکنندگان، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه ضرورت دارد تا در این میان دلالان سود نبرند.
وی ادامه داد: مرغی که به زمان کشتار می‌رسد باید زود عرضه شود. اما اگر مرغ در زمان خود کشتار نشود تلفاتی خواهد داشت. برای همین مرغدار مجبور می‌شود مرغ را به واسطه‌ها بفروشد؛ بنابراین دلالان تعیین‌کننده قیمت هستند. از سوی دیگر برخی مرغداران وقتی مرغ را به دلالان می‌فروشند پول را نقدی دریافت نمی‌کنند. همین سبب می‌شود وقتی می‌خواهند جوجه‌ریزی بعدی را انجام دهند با مشکل مواجه و حتی مقروض شوند.

سرانه مصرف مرغ استان
استاندار کرمان گفت: علی‌رغم این‌که سرانه مصرف مرغ استان از مصرف متوسط کشور پایین‌تر است، در تولید هم نمی‌توانیم مصرف استان را تأمین کنیم و نرخ تمام‌شده هم گران‌تر از آن چیزی است که باید باشد. «محمدجواد فدائی» افزود: استان کرمان حدود ۴۵ هزار و ۳۰۰ تن و ۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تامین می‌کند. وی افزود: ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تن گوشت مرغ در سال در کشور تولید می‌شود که در استان کرمان حدود ۴۸ هزار تن است؛ یعنی ۲ درصد تولید کشور را داریم. در مقایسه با نسبت جمعیتی ۴ درصد در این بخش در استان عقب هستیم و باید در زمینه تولید گوشت مرغ توسعه پیدا کنیم.

قیمت‌ تمام‌شده مرغ
استاندار کرمان ادامه داد: مصرف سرانه گوشت مرغ در کل کشور حدود ۲۸ کیلوگرم و در استان ۲۱ کیلوگرم است. اما تولید ما ۱۹درصد است؛ یعنی نمی‌توانیم مصرف استان را تامین کنیم و باید بخشی از نیازمان به گوشت مرغ را از استان‌های اطراف تامین کنیم. فدائی گفت: قیمت‌ و نرخ‌ تمام‌شده مرغ کمی گران‌تر از آن چیزی است که باید عرضه شود. با بررسی‌هایی که در استان صورت گرفته علت عمده آن حضور واسطه‌ها در زنجیره تولید و تامین نقدینگی و هزینه‌ها توسط این واسطه‌هاست که باید حل شود و در واقع یک اراده مدیریتی می‌خواهد.

وی گفت: با تشکیل تعاونی توسط خود اتحادیه تولیدکنندگان و این‌که کار تامین نقدینگی را آن‌ها خودشان انجام دهند این مشکل هم حل‌شدنی است، اما نیاز به همت مدیران تولید دارد که کمک کنند این مشکل حل شود و مردم از این نظر در مشقت نباشند. فدائی گفت: در زمینه بهداشت و مسائل مربوط به دام‌پزشکی در کشور و استان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که باید ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *