شترمرغ‌هایی که به دلیل مشکلات مدیریتی و تغذیه‌ای تلف می‌شوند

مسئول واحد تشخیص و درمان دامپزشکی قاین گفت: در پی گزارش شروع تلفات در یکی از مزارع پرورش شترمرغ در شهرستان قاینات، لاشه‌های شترمرغ به کلینیک مرجع شبکه دامپزشکی ارجاع و به منظور بررسی بیشتر کالبدگشایی شد.
کیانی اظهار کرد: در راستای نظارت بهداشتی و شناسایی بیماری طی مراجعه یکی از پرورش دهندگان شترمرغ در شهرستان که به طبق اظهارات با وجود سلامت ظاهری گله دچار تلفات شده بود کارشناسی شبکه علاوه براخذ تاریخچه و علایم بالینی در انتها بر روی لاشه‌های شترمرغ کالبدگشایی انجام داد و پس از عمل کالبدگشایی تصمیم بر تشخیص و درمان گرفت.


وی افزود: پس از بررسی ‌های صورت گرفته مشخص شد عوامل تغذیه‌ای و مدیریتی در صنعت پرورش شترمرغ شهرستان مهم‌ترین عامل مرگ و میر شترمرغ های پرواری محسوب می‌شوند که بیش از عوامل عفونی و همه گیر در این صنعت تاثیرگذار هستند.
مسئول واحد تشخیص و درمان دامپزشکی قاین ادامه داد: بهترین و کارآمدترین راهکار، مشورت و به‌کارگیری نظرات کارشناسان متخصص در حوزه پرورش و بیماری‌های شترمرغ است و از هرگونه خوددرمانی و جیره نویسی غیر اصولی پرهیز کنند.
کیانی خاطرنشان کرد: در درمان بیماری حیوانات اولین اقدام که باید انجام گیرد بررسی تاریخچه گله یا حیوان و بررسی علایم حیاتی است و بهترین راه که می‌تواند دامپزشک را به تشخیص بیماری نزدیک کند عمل کالبدگشایی لاشه و در صورت نیاز ارسال نمونه به آزمایشگاه برای تشخیص قطعی است که در انتها دامپزشک تصمیم به نحوه درمان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *